De cilindrische rollagers van SKF zijn beschikbaar in vele ontwerpen, reeksen en grootte. De belangrijkste ontwerpverschillen tussen de lagers die in deze sectie worden voorgesteld zijn in:- het aantal rolrijen (één, twee of vier)- het type van kooi (met, zonder of speciale ontwerpen)- De lagers met kooi kunnen zware radiale ladingen, snelle versnellingen en hoge snelheden aanpassen. - Volledig complementaire lagers (zonder kooi) bevatten een maximaal aantal rollen en zijn daarom geschikt voor zeer zware radiale belastingen bij matige snelheden. - De hoge capaciteits cilindrische rollagers van SKF combineren de hoge lastcapaciteit van een volledig aanvullingslager met het hoge snelheidsvermogen van een lager met kooi. - de configuratie van de binnenste en buitenste ring flenzen (positie en aantal van de geleider flenzen)
Eenrijige cilinderlagers zijn ontworpen voor hoge radiale belastingen in combinatie met hoge toerentallen. Met twee geïntegreerde flenzen op de buitenring en een op de binnenring kunnen NJ-lagers axiale verplaatsing in een richting opvangen. Een belangrijk kenmerk is het deelbare ontwerp, dat de montage vergemakkelijkt en het mogelijk maakt de lagercomponenten uit te wisselen.