De cilindrische rollagers van SKF zijn beschikbaar in vele ontwerpen, reeksen en grootte. De belangrijkste ontwerpverschillen tussen de lagers die in deze sectie worden voorgesteld zijn in:- het aantal rolrijen (één, twee of vier)- het type van kooi (met, zonder of speciale ontwerpen)- De lagers met kooi kunnen zware radiale ladingen, snelle versnellingen en hoge snelheden aanpassen. - Volledig complementaire lagers (zonder kooi) bevatten een maximaal aantal rollen en zijn daarom geschikt voor zeer zware radiale belastingen bij matige snelheden. - De hoge capaciteits cilindrische rollagers van SKF combineren de hoge lastcapaciteit van een volledig aanvullingslager met het hoge snelheidsvermogen van een lager met kooi. - de configuratie van de binnenste en buitenste ring flenzen (positie en aantal van de geleider flenzen)
Eenrijige NU-cilinderlagers zonder binnenring bestaan uit een buitenring met een rollenset. Ze worden met name toegepast waar geharde en geslepen loopbanen op de as zijn aangebracht. Zonder de binnenring kan een grotere asdiameter worden gebruikt wat een sterkere, stijvere as oplevert. De lagers kunnen axiale verplaatsing in beide richtingen opvangen, alleen beperkt door de breedte van de loopbaan op de as.